ناگفته های وزیر کشاورزی از تهدیدها و تطمیع های اصلاح طلبان

 

برنا: از مدت زمان آغاز به کار وزیر کشاورزی پنجاه ساله دولت دهم نزدیک به شش ماه گذشته است. معاون سابق اسکندری وزیر جهادکشاورزی دولت نهم، حالا خود در قامت یک وزیر به صندلی وزارت تکیه زده و مسئولیت وزارتخانه بزرگی که متولی بخش کشاورزی با سهمی معادل 20 درصد در تولید ناخالص ملی کشور است را برعهده گرفته است؛ البته کشاورزی بخشی از گستره وسیع کاری این وزارتخانه است.

در این مدت دکتر "صادق خلیلیان" به صورت مرتب بر ضرورت نوسازی و مدرنیزاسیون و همچنین کنترل دقیق و موثر تعرفه ها در بخش کشاورزی تاکید کرده است و حالا که کشور در آستانه یک جراحی بزرگ اقتصادی است، تلاش می کند تا بخش کشاورزی بیشترین سود را از این تغییر بزرگ ببرد.

خیلیان وزیری است که همچنان ارتباط قوی خود را با دانشگاه حفظ کرده است؛ او رئیس گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس بوده و حالا نه در ساختمان بیست طبقه ای بلوار کشاورز، بلکه در دفتر کوچک و جمع جور ساختمان شماره 2 جهاد کشاورزی در تقاطع خیابان های ولیعصر و طالقانی، مستقر شده است و در این دفتر پاسخگوی سئوالات ما در یک گفت وگوی حدود یک و نیم ساعته بود.

 

خلاصه مصاحبه:

  آقای خلیلیان! اجازه بدهید، گفت و گوی خود را با یک سوال حاشیه ای آغاز کنیم؛ چرا جای دفتر خود را عوض کرده اید، در حالی که بخش اعظم نیروهای ستادی وزارتخانه در ساختمان 20 طبقه ای بلوار کشاورز مستقر هستند؛ آیا دلیل خاصی باعث شد تا چنین کاری را انجام دهید؟

 خیر، نیروهای ستادی پیش از این، هم در این ساختمان و هم در ساختمان بلوار کشاورز مستقر بودند و ترجیح من این بود که دفترم جایی باشد که جمع و جور تر و دارای تشریفات کمتری باشد.

 

 آقای خلیلیان! به غیر از تاثیرات اجرایی طرح هدفمند کردن یارانه ها، آیا شما طرح هدفمند کردن یارانه ها را توهم زدا می دانید یا تورم زا؟

 ببینید در مسئله تورم، ما دو بحث تاثیرات دراز مدت و تاثیرات کوتاه مدت را داریم؛ قطعا در کوتاه مدت، ما آزادسازی قیمت ها را خواهیم داشت و قیمت ها افزایش پیدا خواهد کرد. اگر ما این کار را به صورت تدریجی انجام دهیم یک تورم مزمن ساختاری را به اقتصاد تحمیل خواهیم کرد و چون ساختارهای اقتصادی به صورت مرتب خود را با شرایط تطبیق می دهند، ما هر نوبتی به صورت تدریجی قیمت ها را بالا ببریم، دوباره به جای اول بازخواهیم گشت.

این همان سیاستی بود که در دوران سازندگی و در چهارچوب سیاست های تعدیل اقتصادی انجام می شد و نه تنها یارانه ها هیچگاه حذف نمی شد، بلکه تورم هم طی سه برنامه به کشور تحمیل شده است؛ بنابراین، اگر این طرح را اجرا نکنیم اقتصاد ما به سرانجام نخواهد رسید و اهداف صنعت چشم انداز نیز محقق نخواهد شد. بنابراین با توجه به تجربه های گذشته، ما باید به سمت اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها برویم و بهترین کار این است که ما بتوانیم یک جهش یک باره ای را انجام دهیم و سپس ساختارهای اقتصادی را اصلاح کنیم یعنی یک بار برای همیشه این موضوع را حل کنیم.

از این رو، ما باید در کوتاه مدت فشار یک افزایش قیمت ناگهانی را تحمل کنیم ؛ بعد از این مرحله که ممکن است دو تا سه سال طول بکشد عملا شرایط اقتصاد کشور غیرتورمی خواهد بود و افزایش سالانه قیمت ها نیز در حداقل ممکن محدود خواهد شد؛ چرا که ما جهش اصلی قیمت را انجام داده ایم و ظرفیتی برای بیشتر بالا رفتن قیمت ها وجود ندارد و واحدهای تولید ما باید به سمت افزایش بهره وری و کاهش هزینه های تولیدی خود بروند.

 آقای احمدی نژاد در سال 84 در سفر دوم تبلیغاتی به قم، موضوعی را مطرح کردند با این مضمون که آقای هاشمی رفسنجانی در جلسه ای با یکی از مسئولان بلندپایه نظام، به این نکته اشاره می کند که در جریان اجرای برنامه های توسعه حدود دو میلیون نفر زیر چرخ های توسعه له خواهند شد؛ در همان جلسه سخنرانی قم آقای احمدی نژاد این صحبت را مطرح می کند که گویی صحبت از دو تا سه میلیون چوب خشک است؛ آیا این طرح فشار فراوانی را به اقشار آسیب پذیر و یا با ادبیات انقلابی بهتر بگوئیم، "مستضعف" وارد نمی کند؟

 نه، مسئله به این صورت نیست؛ در چهارچوب طرح هدفمند کردن یارانه ها پیش بینی شده است که حذف یارانه ها همراه با پرداخت جبرانی باشد، یعنی به اندازه فشاری که به دهک های پایین درآمدی می آید، پرداخت های جبرانی انجام شود؛ این کاری است که در برنامه های تعدیل اقتصادی در گذشته پیش بینی نشده بود.

یک تورم تدریجی به مردم تحمیل می شد که سطح آن نیز بالا بود و هر ساله نیز تکرار می شد، به طوری که ما با تورم پنجاه درصدی نیز روبرو شدیم؛ از این رو یارانه ها در اقتصاد بالا باقی ماند و هیچ چیزی هم درست نشد و تعداد زیاد از اقشار آسیب پذیر دچار مشکلات عدیده ای شدند و فاصله طبقاتی نیز گسترش پیدا کرد.

بنابراین، دولت در طرح خود پیش بینی تمام این اتفاقات را کرده است و برای اینکه جلوی له شدن اقشار مستضعف را در زیر چرخ توسعه بگیرد، پرداخت جبرانی را به این عده پیش بینی کرده است تا آنها بتوانند نه تنها قدرت خرید خود را حفظ کنند، بلکه بتوانند مدیریت و پس انداز مالی خود را تقویت کنند.

 

البته طبیعی است دو دهک یا سه دهک بالایی جامعه که از این درآمدهای یارانه ای استفاده می کردند مجبور خواهند بود از مزیت های یارانه ای بی رویه صرف نظر کنند و به حق خود قانع باشند که البته آنها نیز زیر چرخ توسعه له نخواهند شد و زندگی خود را به شیوه سابق ادامه خواهند داد.

 آقای خلیلیان! زمانی که طرح سهمیه بندی بنزین آغاز شد برخی از آشوب های پراکنده در تهران آغاز شد؛ از آنجایی که بحث هدفمند کردن یارانه ها بسیار فراتر از طرح سهمیه بندی بنزین خواهد بود، آیا جامعه در هنگام آغاز اجرای این طرح دچار مشکلات امنیتی نخواهد شد؟

 در مقابل کار بزرگ سهمیه بندی بنزین چند اعتراض پراکنده صورت گرفت که در حد صفر تلقی می شود. در حد محدود و در برخی از نقاط تهران و برخی آشوبگران و فرصت طلبان که حساب آنها نیز از مردم جداست تحرکاتی را انجام داده اند که البته تاثیری در اجرای این طرح نداشت؛ مردم هم این شرایط را پذیرفتند و خود را تطبیق دادند و رضایت نسبی مردم در آن به دست آمد؛ کاری که امروز قرار است انجام شود بسیار بزرگتر از طرح سهمیه بندی بنزین است. البته دولت نیز پیش بینی های لازم را انجام داده است و مردم نیز به دلیل پرداخت های جبرانی آسوده خاطر هستند.

از این رو، به نظر نمی رسد که ما تحرکاتی در هنگام اجرای این طرح داشته باشیم؛ البته برخی ها قطعا به دنبال سوء استفاده خواهند بود و دولت نیز تدابیر لازم برای برخورد با آن را لحاظ کرده است.

  را از دست رنج خود برداشت کند.

 

آقای وزیر! اجازه بدهید به موضوعات سیاسی نیز گریزی بزنیم؛ در محافل سیاسی این گونه نقل است که آقای خلیلیان از زمانی که به وزارت رسیده است، ارتباطاتی با چهره های کارگزارانی و اصلاح طلب داشته است و آنها نیز مناصب کلیدی را در این وزارتخانه در دست گرفته اند، شما چنین مسئله ای را تأیید می کنید؟

 به طور حتم چنین مسئله ای صحیح نیست؛ اما نفس ایجاد ارتباط به نظر من باید وجود داشته باشد؛ زمانی که من در ستاد دکتر احمدی نژاد با تمام قدرت کار می کردم و آقایان دوم خرداد و اصلاح طلب علیه ما بودند، باز هم من ارتباطات خود را داشتم؛ آنها ابتدا تلاش کردند که مرا تطمیع بکنند که شما مشاور یک شرکت بزرگ اقتصادی شوید و بعد از ظهرها پس از پایان کار در دانشگاه، سری به آن شرکت بزنید و حقوق کامل خود را دریافت کنید.

البته من از آنها عذرخواهی کردم و گفتم که حقوق دانشگاه برای من کافی است؛ بعد از اینکه این مسئله محقق نشد، آنها مرا تهدید کردند؛ چرا که فکر نمی کردند دکتر احمدی نژاد انتخاب شود و به من گفتند ما شما را بعد از انتخابات خواهیم دید؛ زمانی که دیدند این تهدیدها موثر واقع نشد و ما همچنان از حق دفاع می کنیم تا کشور در اختیار کسانی قرار نگیرد که بعد از انتخابات چه فتنه هایی را برپا کردند تا کشور را دو دستی تقدیم بیگانگان کنند، در نهایت یکی از اساتید دانشگاه تربیت مدرس به اتاق من آمد و به من توهین کرد؛ یعنی آنها تطمیع و تهدید و توهین را در مورد من به کار بردند و در نهایت راه به جایی نبردند و خوشبختانه حق هم در جای خود قرار گرفت و این انتخابات با پیروزی بزرگی برای نظام به سرانجام رسید و فتنه هایی که آنها برپا کردند پس از راهپیمایی بزرگ نهم دی ماه و 22 بهمن ماه برای همیشه بسته شد و از نظر من به تاریخ پیوست.

 جناب آقای خلیلیان! به طور خاص به یکی از مسئولان کشاورزی دولت سازندگی اشاره می کنم که حرف و حدیث های زیادی نیز در خصوص مسائل مالی وی وجود دارد و گفته می شود شما با این شخص رابطه نزدیکی را برقرار کرده اید.

 زمانی که من به عنوان وزیر مسئولیتی را بر عهده می گیرم، باید تلاش کنم نیروهایی که توانایی های لازم را دارند را به نوعی به کار کشاورزی متصل کنم، چرا که کشاورزی کار کاملا تخصصی است و برخلاف برخی از وزارتخانه این وزارتخانه سیاسی نیست؛ اما در انتصاباتی که تاکنون انجام دادم یکی مهندس علی آبادی را به عنوان قائم مقام خود و نفر دوم وزارتخانه و رئیس سازمان شیلات معرفی کردم.

ما در بخش کشاورزی امور جنگل و مراتع، امور مربوط به تولیدات گوشتی و تولیدات گیاهی و منابع آب و خاک را در اختیار داریم.

به هر حال مهندس علی آبادی از کسانی بوده است که توانمندی های بالایی در اختیار دارد و در دولت دهم نیز به عنوان وزیر نیرو از طرف آقای احمدی نژاد معرفی شده است.

در بخش آب و خاک نیز سرپرست را ابقا کردیم که آن هم یک شخص کاملا با انگیزه و طرفدار آقای احمدی نژاد است و در عین حال یک فرد کاملا متخصص به شمار می آید.

 پس به زودی ما شاهد تغییر جدیدی در وزارت کشاورزی نخواهیم بود؟

 

 خیر، ما تغییرات دیگری هم خواهیم داشت؛ اما باید ببینیم قضاوت های موجود در خصوص این تغییرات چیست.

زمانی که ما آن عملکرد را در قبال انتخابات داشتیم که این رویکرد ما نیز از زمان دوم خرداد ایجاد شد که آنها ما را در دانشگاه تربیت مدرس منزوی کردند و در طول نزدیک به 6 سال اجازه نمی دادند ما در سمت های اجرایی پستی را بگیریم.

 آقای وزیر! اجازه بدهید به طور روشن تری سوالم را از شما بپرسم؛ آقای کلانتری به عنوان کسی که وزیر کشاورزی دولت سازندگی و اصلاحات بوده است، چه ارتباطی می تواند با وزارت جهاد کشاورزی در دولت دهم داشته باشد؟

 من با آقای کلانتری ملاقات و دیدار داشتم، اما این به معنای آن نبوده است که من امور وزارتخانه را با ایشان هماهنگ کنم؛ من با تمام وزرای قبلی جهاد کشاورزی ملاقات داشته ام؛ چه با آقای اسکندری چه با آقای سعیدی کیا، چه با آقای زالی وزیر کشاورزی در زمان جنگ و چه با آقای کلانتری که نزدیک به 13 سال وزیر کشاورزی این مملکت بوده است دیدار و گفت و گو داشته ام؛ حتی من با برخی از قائم مقام های قبلی وزارت کشاورزی همچون آقای ایروانی که قائم مقام وزیر بود، دیدار و ملاقات داشته ام و اعتقاد من این است بایستی این دیدارها و ارتباطات وجود داشته باشد؛ اما طبیعی است که هر کس بنا بر ملاحظه خود کارها را جلو می برد ما نباید از این بترسیم که وزیر دیداری با شخصیت یا کسی داشته باشد و بر آن اساس بدون آنکه هیچ اثر خارجی نیز از آن دیدار ببینیم قضاوت کنیم.

توجه کنید که علیه من حتی شب نامه نیز پخش شده است و برخی از افراد که خود را به جریانات مورد حمایت دکتر احمدی نژاد منتصب می کنند، بر علیه من اتهاماتی را مطرح کرده اند.

زمانی که ما این اتهامات را بررسی کردیم، متوجه شدیم که این شخص با مدارک جعلی به اسم طرفداری از دولت آقای احمدی نژاد، در یکی از شرکت های تابعه وزارتخانه حقوق های بسیار بالایی گرفته است که ما عذر این شخص را خواستیم.

به هر حال این افراد رانت خوار هستند و خود را با هر فضایی تطبیق می دهند.

 آقای خلیلیان! اخیرا شخصی با یکی از سایت های خبری مصاحبه کرده است و شما را متهم به اخراج خود به دلیل انتقاد از شما کرده است، این فرد همان فردی است که می فرمائید؟ آیا اخراج وی به دلیل انتقاد از شما را تایید می کنید؟

 خیر این فرد، فرد دیگری است ولی با باند قبلی که من آن را مطرح کردم مرتبط است؛ این شخصی که می فرمائید پیش از اینکه مصاحبه ای داشته باشد و با این سایت مصاحبه کند، برکنار شده بود و مطرح کردن این حرف تنها یک سناریو سازی است.

به هر حال هر وزیری که مسئولیتی را به عهده می گیرد، حق این را دارد که انتصابات مربوط به خود را داشته باشد؛ اگر ما نتوانیم حتی یک مدیر را عوض کنیم، چگونه می توانیم بخش کشاورزی را اداره کنیم.

حق من است که بتوانم مدیر یا عضو هیات مدیره یک شرکت را تغییر دهم؛ طبیعی است هر تغییری با یک جوسازی همراه است و متاسفانه یک باند پشت پرده نیز وجود دارد که شب نامه های فراوانی را بر علیه من منتشر کردند.

زمانی که آنها چنین شب نامه هایی را منتشر می کنند، نمی توانند جدا از جریان فتنه باشند؛ ولی تنها ظاهر خود را عوض کرده اند.

ما همواره رانت خواری را به دیگران منتصب کرده ایم، اما برخی ها در پوشش همین مسائل و حمایت از رئیس جمهور، سخت تر از فتنه های پس از انتخابات را در وزارتخانه ها ایجاد کرده اند.

 آقای خلیلیان! به هر حال ممکن است، نیروهای منصوب به آقای احمدی نژاد و مردم ذهنیت خوبی نسبت به آقای کلانتری نداشته باشند.

 اگر قرار بود که من تحت تاثیر این مسائل و برخی از ارتباطات قرار بگیرم، در همان ابتدای کار که معلوم نبود آقای احمدی نژاد به ریاست جمهوری برسند با تطمیع و توهین و تهدید کنار می کشیدم؛ حال چرا در شرایط فعلی که می خواهیم کار را با ایده روشنی به سرانجام برسانیم، تحت تاثیر چنین مسائلی قرار بگیریم.

من در دانشگاه ها سخنرانی می کردم و با ظرافت هایی خاص واقعیت های اقتصادی را به جامعه دانشگاهی منتقل می کردم که این کار را با تحلیل 30 سال بررسی اقتصادی کشور روشن کردم و از مسیر نرم افزاری وارد کار شدم و در مناظره ها افراد طرف ما در موضع ضعف قرار می گرفته اند که نمونه روشن آن مناظره من در دانشگاه صنعتی اصفهان بود؛ زمانی که حاضران دیدند طرف مقابل من تنها به کلی گویی بسنده کرده و هیچ جواب قانع کننده ای ندارد و ضعف های اقتصادی دولت های قبل را بیان کردم، در انتهای جلسه جو به نفع دولت تغییر کرد و این مسیری بود که من از شهریور ماه سال پیش آن را دنبال می کردم و حتی برای این موضوع از مسئولیت معاون برنامه ریزی وزیر جهادکشاورزی در دولت نهم استعفا دادم؛ چرا که می دانستم باید در این عرصه از طریق نرم افزاری کار را دنبال کرده ایم.

  پس هیچ نگرانی در این خصوص ندارید.

 ببینید حواس من کاملا جمع است و من کل اقتصاد را بررسی کردم و کشاورزی در این بین جای خود را دارد.

در شرایط انتخابات مسائل کلان اقتصادی مطرح است، اما در حال حاضر مسائل تخصصی بخش کشاورزی مطرح است؛ از این رو کاملا ما عملکرد ها را می دانیم و مواضع افراد در قبال مسائل مختلف برای ما روشن است؛ ولی خب اخلاق من به صورتی است که این مسائل را کمتر بیان می کنم، اما حواس من هست که چه کاری انجام می دهم.

ما باید با حرکت های نرم افزاری، کاملا مسلط و مجهز باشیم و از همان مسیر، کار را انجام دهیم؛ چرا که برخوردهای سخت و خشن سبب می شود تا عده ای علیه ما موضع گیری کنند و به اهدافی که ما در نظر داریم، نرسیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد