دانستنیهای ماست در گفتگو با دکتر دباغ مقدم

 

 تاکنون مطالعات زیادی درباره ماست انجام شده و تقریبا تمام اثرات مفید آن شناخته شده است. این ماده غذایی جزو اصلی سبد غذایی اکثر خانواده‌های ایرانی است؛ اما در اندازه‌های مختلف و با درصد چربی‌های گوناگون. اگر چه مواد مغذی موجود در شیر و ماست مشابه همدیگرند ولی برخی مواد معدنی مانند کلسیم در ماست، قابلیت دسترسی بیشتری دارند؛ چون در یک ترکیب اسیدی وارد بدن می‌شود. اما تفاوت‌های کوچکی ممکن است وجود داشته باشد که برای آشنایی بیشتر با آنها می‌توانید گفتگوی زیر را با دکتر آراسب دباغ‌مقدم، دامپزشک و متخصص صنایع غذایی، بخوانید....

ادامه مطلب ...

وزوز گوش

یک متخصص تغذیه گفت: رنگ پریدگی پوست، خستگی و ضعف، کاهش بنیه، بی‌خوابی، وزوز گوش و صدای زنگ در گوش می‌تواند از علائم کم‌خونی باشد. مهدیه علیزاده افزود: کم‌خونی در مواردی می‌تواند بدون علامت باشد. رنگ پریدگی پوست، لثه‌ها و بستر ناخن‌ها، خستگی و ضعف، کاهش بنیه و بی‌خوابی از علائم کم خونی است.  وی گفت:

تنگی نفس غیر معمول هنگام فعالیت بدنی، ضربان قلب تند، دست‌ها و پاهای سرد، سردرد، سرگیجه، احساس سبک شدن سر، ناخن‌های شکننده، وزوز گوش و صدای زنگ در گوش، تحریک پذیری، خواب آلودگی، کاهش توان یادگیری، کاهش تمرکز، التهاب و دردناک شدن زبان، کاهش اشتها به ویژه در نوزادان و کودکان و درد قفسه سینه از علائم کم‌خونی است. ‌این متخصص تغذیه افزود: کم خونی فقر آهن شایع ترین نوع بوده و  معمولاً نداشتن الگوی غذایی صحیح می‌تواند در بروز آن مؤثر باشد.  علیزاده گفت: کم خونی مگالوبلاستیک یا فقر ویتامین معمولاً در اثر کمبود فولیک اسید یا ویتامین B12 بروز می‌کند. در‌این نوع کم خونی، بدن گلبول‌های قرمز خونی تولید می‌کند که نمی‌توانند اکسیژن را به خوبی تحویل دهند.

هشدار : خطر پخت و پز در ظروف مسی

یک کارشناس تغذیه با اشاره به خطر مسمومیت براثر پخت و پز در ظروف مسی و رویی، گفت: ناراحتی کبدی و مسمومیت با فلز مس از عوارض طبخ غذا در این ظروف است.

علی میلانی بناب  با بیان این که نگهداری حرارت در ظروف مسی به مراتب بیش از سایر ظروف فلزی است، گفت: همچنین ظروف مسی حرارت را حین طبخ به میزان یکنواخت به مواد غذایی می‌رساند.

‌ وی ظروف پیرکس و لعابی را از جمله بهترین ظروف برای پخت و پز برشمرد و افزود: نتایج بررسی‌ها نشان داده است حین پخت و پز در این ظروف عناصر و فلزات کمتری به داخل غذا منتقل و مواد غذایی به میزان بیشتری حفظ می‌شود.

این کارشناس تغذیه با اشاره به ناپایداری ویتامین C موجود در میوه و سبزیجات در برابر حرارت، گفت: در شرایط عادی میزان ویتامین C موجود در غذا تا 70 درصد حین پخت از بین می‌رود؛ این در حالی است که مقادیر باقیمانده ویتامین C در ظروف لعابی 84 درصد، ظروف پیرکس 81 درصد، ظروف آلومینیومی 71 و ظروف استیل 66 درصد است.

میلانی میزان پایداری ویتامین C در ظروف ساخته شده از جنس‌های مختلف را وابسته به میزان قطعات خرد شده و حتی میزان حرارت حین طبخ دانست و یادآور شد: در ظروف با جنس آلومینیوم در اندازه متوسط 3/5 میلی گرم آلومینیوم وارد غذا می‌شود اگر این میزان به 50 میلی گرم افزایش یابد، شرایط برای ایجاد مسمومیت با علایم و نشانه‌هایی چون خشکی دهان،‌ کولیت، تغییر رنگ زبان فراهم می‌شود.

وی بروز ناراحتی‌های عصبی و آلزایمر را از عوارض درازمدت دریافت مقادیر فراوان آلومینیوم برشمرد و افزود: چنانچه از ظروف آلومینیومی برای پخت وپز استفاده ‌شود باید حتی‌الامکان از نگهداری مواد غذایی در این ظروف خودداری شود.

ادامه مطلب ...

نقش رنگ‎‌ها در زندگی انسان

از آنجایی که در بخش بهداشت و سلامت قرار است به موضوع بهداشت روان هم پرداخته شود و گهگاه مطالبی به این سبب منتشر می شود این بار درباره نقش رنگ ها در زندگی انسان به نقل از سایت آفتاب مطلبی بازخوانی می گردد :

 

 رنگها با تمامی عوامل و جزئیات زندگی ما چنان رابطه تنگاتنگی دارند که باید گفت رنگها بسان پله هایی هستند که وجود فیزیکی و روحی انسانها را با سایر جزئیات و پدیده های جهان هستی در ارتباط قرار می دهند این ارتباط و تاثیر به حدی است که حتی انسانها در کلمات و جملات خود نیز برای بیان احساسات درونیشان از رنگها استفاده کرده و آن را بیان می دارند. 

خیلی از ما به هنگام بیان و تعریف احساسات فیزیکی و درونی خود از رنگها استفاده می کنیم. مثل اینکه‌: «فلانی از خشم سرخ، سرخ شده بود.» 

انسانها در رابطه با رنگها اشتراک عقیده ندارند، یعنی هر فردی نسبت به رنگی جاذبه و دافعه خاصی از خود نشان می دهد. شاید رنگهایی که برای شما بسیار جالب و زیبا خوشایند هستند، برای دیگران بی معنی و یا کم ارزش جلوه کند. و این کاملا طبیعی است که شما رنگی را بپسندید و یا نپسندید. و ما تا بحال سوالهایی در ذهن مان ایجاد شده که تا چه اندازه می توان از رنگها سود جست. 

ادامه مطلب ...

حذف موانع سرمایه گذاری در کشور

 

وزیر کار و امور اجتماعی از کاهش موانع سرمایه گذاری با راه اندازی پنجره واحد کسب و کار در استانداریها خبر داد و گفت: متاسفانه علی رغم رشد کارآفرینی در کشور هنوز اجماع ملی در خصوص محور بودن کارآفرینی ایجاد نشده است.
به گزارش سروویس اقتصادی برنا و به نقل از وزارت کار، عبدالرضا شیخ الاسلامی که در اختتامیه بخش کارآفرین جوان جشنواره ملی جوان ایرانی سخن می گفت، اظهارداشت: در حال حاضر برای کوچکترین سرمایه گذاری در کشور، حداقل ۱۶ مجوز باید از دستگاههای مختلف دریافت شود که با تدبیر دولت و راه اندازی پنجره واحد کسب و کار این مجوزها یک جا صادر می شود.
وی حمایت از کسب و کارهای تازه تاسیس، راه اندازی شبکه خدمات کارآفرینی و تامین مالی برای تاسیس کسب وکار را از دیگر برنامه های دولت در کنار توجه به امر آموزش کارآفرینی عنوان کرد . شیخ الاسلامی کارآفرینی را یک نیاز جدی و حیاتی برای کشور عنوان کرد و با اشاره به حذف عدم تعادل ها در جامعه با توسعه فرهنگ کارآفرینی، گفت: کارآفرینی براساس معنای ریشه ای آن که تعهد پذیری است، دایره وسیعی از جامعه از حوزه اقتصادی تا حوزه ارزش های دینی را دربر می گیرد . وی موفقیت کشور را مرهون محور شدن کارآفرینی دانست و با اشاره به اینکه توسعه بلند مدت در کشور با ترویج کارآفرینی مهیا می شود.

ادامه مطلب ...