تولید بیش از 3 میلیون قطعه طیور گوشتی در رودبار

 

 

رئیس اداره دامپزشکی رودبار گفت: در نیمه نخست سال جاری 3 میلیون و 136 هزار و 430 قطعه طیور گوشتی در 97 واحد مرغداری رودبار پرورش داده شد.

مرتضی توکل‌نیا اظهار داشت: سال گذشته با انجام واکسیناسیون به‌موقع و رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه تنها چهار درصد تلفات به مرغداری‌های این شهرستان وارد شد. وی ادامه داد: مرغ‌های گوشتی پس از اتمام دوره پرورش و کشتار در کشتارگاه‌های صنعتی استان به دلیل مازاد بودن تولید گوشت سفید در رودبار به دیگر شهرستان‌ها حمل می‌شوند. به گفته توکل‌نیا مجوز حمل یک میلیون و 275 هزار قطعه طیور گوشتی به کشتارگاه‌های استان‌های قزوین، تهران و زنجان صادر شده است. رئیس دامپزشکی رودبار افزود: مرغداران سنتی در روستاهای این شهرستان با مراجعه به مراکز خصوصی و دولتی دامپزشکی واکسن‌ها و داروهای مورد نیاز خود را تهیه می‌کنند. وی با بیان اینکه یک واحد مرغداری تخم‌گذار 20 هزار قطعه‌ای در رودبار فعال است، خاطرنشان کرد: این مرغداری تنها واحد فعال تخم‌گذار در گیلان است. توکل‌نیا دو کارخانه جوجه‌کشی و یک واحد مرغداری مادر را از دیگر واحدهای پرورش مرغ‌های گوشتی در رودبار عنوان کرد. رئیس دامپزشکی رودبار تصریح کرد: داشتن امکانات اولیه سبب شده است رودبار از وضعیت تولیدی و بهداشتی بسیار مطلوبی برخوردار باشد. وی از وجود هشت استخر پرورش ماهی فعال در رودبار خبر داد و گفت: هشت استخر پرورش ماهی قزل‌آلا در روستاهای اسکولک، دیورش، سیدان، رشته‌رود و شمام فعال هستند. به گفته توکل‌نیا سال گذشته این استخرها با کمترین تلفات دوره پرورشی خود را سپری کردند. رئیس دامپزشکی رودبار اضافه کرد: استخر طبیعی خلشکوه در عمارلو و چند آبگیر طبیعی دیگر در نقاط مختلف شهرستان نیز از جمله واحدهای پرورش آبزیان در رودبار هستند. وی با بیان اینکه زمینه‌های مستعد گسترش این نوع فعالیت‌ها در رودبار فراهم است، اظهار داشت: فعالیت‌های تولیدی، گردشگری و اشتغالزایی از نیازهای این شهرستان به شمار می‌آیند. توکل‌نیا در ادامه مقابله با بیماری زنبور عسل از طریق نمونه‌برداری را از جمله اقدام‌های شبکه دامپزشکی رودبار برشمرد. رئیس دامپزشکی رودبار انجام آزمایش و تهیه داروهای مورد نیاز از طریق داروخانه‌های دامی را از دیگر برنامه‌های انجام شده برای مقابله با انواع بیماری‌های دامی در این شهرستان ذکر کرد.

مفهوم اظهارات مدیرکل دامپزشکی استان تهران چیست؟!

 

حکیم مهر -  مدیرکل دامپزشکی استان تهران درباره تعویق عرضه مرغ بصورت بسته بندی شده در تهران گفت : در حال حاضر تمامی زمینه ها برای عرضه فراهم است، اما باید موقعیت بهتری نیز وجود داشته باشد!

وی افزود : با تمام قدرت این طرح به زودی آغاز خواهد شد. 

این اظهارات دکتر علی اکبر فرجی در حالی منتشر شده است که وی پیش از این از اجرای این طرح از تاریخ 18 مهر ماه در تهران خبر داده بود و با فرارسیدن این تاریخ با اعلام تعویق آن و در پاسخ به سؤال خبرنگاران که خواستار بیان علت تعویق شده بودند تنها گفته بود : فعلا نمی توانم دلایل به تعویق افتادن اجرای این طرح را اعلام کنم اما در آینده تاریخ مجدد عرضه مرغ بسته بندی شده اعلام خواهد شد.

حال سؤال اینجاست اینکه مدیرکل دامپزشکی استان تهران از فراهم بودن همه زمینه‏ها برای عرضه مرغ بصورت بسته‎بندی خبر می‎دهد و در پی آن می‎افزاید که نمی‎تواند دلایل به تعویق افتادن اجرای این طرح را اعلام کند چه مفهومی دارد؟

 

هشتمین سپهر

 

 

میلاد هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت حضرت امام رضا (ع) بر تمامی شیعیان جهان 

 

 

 مبارک باد.

هفته بزرگداشت فعالیت‎ تکنسین‎های دامپزشکی


حکیم مهر -  10 تا 16 اکتبر در آمریکا هفته ملی تکنسین های دامپزشکی است.

این هفته که توسط انجمن تکنسین های آمریکا نامگذاری شده و با برگزاری مراسم مختلف گرامی داشته می شود با هدف شناساندن بیشتر نقش تکنسین های دامپزشکی در عرصه بهداشت و سلامت پایه گذاری شده است.

شعار سال گذشته این هفته بر ارتباط بیش از پیش تکنسین های دامپزشکی با دامپزشکان و سایر رده های دامپزشکی تأکید دارد و نقش مهم آنان را در تکمیل نمودن حلقه خدمت یادآوری می کند.

امسال نیز ضمن اشاره به اینکه "در کنار هر دامپزشک موفق یک تکنسین هم فعالیت نموده" بر نقش مهم تکنسین های دامپزشکی در امور پاراکلینیک و تصویربرداری تشخیصی و غیره تأکید شده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به آدرس http://www.avma.org/careers/veterinary_technician.asp مراجعه نمایید.

 

بیانیه ستاد برگزاری روز ملی دامپزشکی

 

ستاد برگزاری روز ملی دامپزشکی در بیانیه ای روز ملی دامپزشکی را به همکاران عزیز دامپزشک و سایر رده‌های دامپزشکی تبریک گفت.

متن این بیانیه به این شرح است.

با گرامیداشت روز دامپزشکی در14 مهر و هفته دامپزشکی با شعار" دام سالم ، غذای سالم ، انسان سالم " از کلیه متولیان امر بهداشت دام و دامپزشکی درعرصه های مختلف اجرایی ، تحقیقاتی وآموزشی در بخشهای دولتی وغیر دولتی تقدیر وتشکر نموده ، توفیق همکاران را درخدمت بیشتر به مردم عزیز و شریف کشورمان از خداوند بزرگ ، آرزومندیم.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در تعریف دامپزشکی درخدمت بهداشت عمومی (VPH)چنین بیان می دارد: تمامی کوشش های اجتماعی تأثیر پذیر و تأثیر گذار از طریق علم وهنر دامپزشکی برای مقابله با زئونوزها (بیماری های قابل انتقال بین انسان وحیوان ) درجمعیت دامی در راستای حفظ سلامتی وافزودن رفاه انسانی .

 گذشته از خسارات اقتصادی ناشی از زئونوزها در دام ها ، مشکلات بهداشت عمومی فراوانی را در پی دارند. برپایه اعلام سازمان جهانی بهداشت ازمیان 1415 عامل بیماری زا ، 868 عامل یعنی 61 درصد و از میان 175 بیماری ناپدید شناخته شده درانسان 132 مورد یعنی 75 درصد ازحیوانات وفرآورده های آنها به انسان منتقل می شوند. استراتژی وراهکار مقابله با زئونوزها ، درمبارزه با این بیماری ها در حیوانات قراردارد و این دامپزشکان هستند درخط مقدم مبارزه با این بیماری ها قرار داشته وچه بسا خود از اولین قربانیان آنها باشند . رخداد زئونوزها نوپدید وباز پدید دردهه گذشته وجهانی شدن برخی از آنها نظیر سندرم تنفسی فوق حاد ( سارس )2003 در 33 کشور جهان ، آنفلوانزای مرغی 2004 درآسیای جنوب شرقی ، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان 2007 درسطح بسیاری از کشورها ، آنفلوانزای خوکی 2009 درسطح جهان ، حساسیت موضوع وضرورت همکاری بین بخشی در سطوح ملی وهمکاری کشورها در سطوح فراملی یا بین المللی را در مراقبت و مقابله با آنها ، منعکس می نماید.

سلامت مواد غذایی با منشاء دامی همواره به عنوان مهمترین منابع  پروتئینی درسبد غذایی مردم، مطرح می باشد. بروز مشکلاتی از قبیل آلودگی محصولات دامی به دی اکسین ها در اروپا، آلودگی های متعدد مواد غذایی به مایکوتوکسین ها ، مسمومیت های غذایی ناشی از سالمونلاها در اکثر کشورها، رخداد جنون گاوی در بریتانیا، اروپا وسایر نقاط جهان دردهه های اخیر اهمیت سلامت غذا را منعکس می نمایند. نقش دامپزشکی درتأمین امنیت غذایی وسلامت غذا به ویژه با منشاء دامی به مفهوم واقعی آن از مزرعه تا سفره یا میز غذا خوری از طریق پیشگیری ، کنترل ومراقبت بیماری های دامی وبیماری های قابل انتقال بین انسان ودام ، کاهش ضایعات وتلفات دامی ، نظارت وکنترل بهداشتی بر زنجیره غذایی ، مصداق امنیت غذایی است .

باتوجه به سیاست ها وبرنامه های کلان دولت در واگذاری امور تصدی گری به بخش غیر دولتی وظرفیت توانایی بالقوه این بخش ، تعداد روز به افزایش دانشکده ها وآموزشکده های  دامپزشکی بر ضرورت حفظ شبکه تشکیلاتی دامپزشکی ، تأمین امنیت شغلی فارغ التحصیلان رشته های دامپزشکی وتوجه بیشتر به تحقیقات کاربردی دامپزشکی تأکید گردیده ،امید است با همکاری تنگا تنگ همه متولیان امر بهداشت دام ودامپزشکی روزبه روزشاهد رشد وشکوفایی صنعت دام ، طیور وآبزیان وصنایع وابسته بهبود شاخص های بهداشت دام ودامپزشکی وسلامت درکشور باشیم . 

ستاد برگزاری 14 مهر