گسترش بیماری های مشترک انسان و دام

 

 

به گزارش  خبرنگار ایرنا، "مجتبی نوروزی" در مراسم افتتاحیه شانزدهمین کنگره دامپزشکی ایران، افزود: تعدد و تکثر گونه های دامی، گرم شدن کره زمین، وجود عوامل
بیماری‌زای متعدد، جهش هاش ژنتیکی و همچنین نقل و انتقال دام و فرآورده های دامی از دلایل ظهور بیمای های بازپدید و نوپدید است.
وی وجود فرهنگ های مختلف در کشورها و توان متفاوت آنها در مبارزه با این بیماری ها را از دیگر دلایل وقوع این شرایط، ذکر کرد.
رئیس سابق سازمان دامپزشکی تاکید کرد: بعضی از این بیماری ها در گذشته بین انسان و دام مشترک نبودند اما هم اکنون بدلیل ایجاد شرایط جدید در جوامع، به بیماری های مشترک تبدیل شده‌اند.
نوروزی، تصریح کرد: در شرایط فعلی از جامعه علمی بخش دامپزشکی انتظار می‌رود با انتقال آخرین یافته های علمی خود به بخشهای اجرایی، در دستیابی به سلامت جامعه فعالیت کنند.
وی بر تاسیس یک مرکز علمی - تحقیقاتی دامپزشکی با مرکزیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه تاکید کرد و گفت: در شرایط کنونی با توجه به وضعیت مرزهای کشور و همچنین شرایط بهداشتی حاکم در منطقه، نمی توانیم برنامه ریشه کنی منسجمی مانند اتحادیه اروپا اجرا کنیم.
وی در این ارتباط افزود: کشور ما سالانه میهمان 4 میلیون پرنده مهاجر از مناطق آسیای میانه و قفقاز است، در حالی که اغلب کشورهای همسایه از شرایط مناسب و مشخصی از نظر بهداشتی برخوردار نیستند.
وی بر همکاری بخش های علمی و اجرایی دامپزشکی کشور تاکید کرد و افزود: از طریق این همکاری ها می توان شرایط مناسبی برای سلامت 140 میلیون واحد دام کشور ایجاد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد