تب برفکی، در حال تبدیل شدن به بحران

 

به گزارش ایانا و به نقل از سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، این سازمان به دنبال شیوع تب برفکی در ژاپن و کره جنوبی خواستار پایش دقیق بین المللی شد.

یوآن لاب راث، کارشناس بخش دامپزشکی فائو گفت: نگرانی ما از این بابت است که اقدامهای با صلابت و جدی امنیت زیستی در دو کشور مذکور کاری از پیش نبرده که این حکایت از شدت آلودگی در منطقه خاور دور دارد.

وی گفت: در 9 سال گذشته، تاخت و تاز این بیماری در کشورهای عاری از آن مانند ژاپن و کره جنوبی بسیار بعید به نظر می رسید، بنابراین شیوع این بیماری آن هم سه بار در چهار ماه اخیر واقعاً نگران کننده است. مسئله این است آیا آماده مواجهه با گسترش این بیماری به سایر کشورها هستیم.

شیوع تب برفکی در سال 2001 هشت میلیارد پوند (بیش از 12 میلیارد دلار) فقط به کشاورزی، تجارت دامپروری و گردشگری انگلستان زیان وارد کرد. بیش از 6 میلیون گوسفند و گاو در این کشور به منظور پیشگیری از شیوع بیماری سلاخی شدند.

اوایل ماه میلادی جاری، مسئولان ژاپنی از شیوع ویروس سویه O   این بیماری که بیشتر در کشورهای آسیایی پیدا می شود، خبر دادند. کره جنوبی نیز در ماه ژانویه با ویروس سویه A   که کمیاب تر است و با سویه O   در ماه جاری تار و مار شد. تا این لحظه 385 راس دام در ژاپن و 3500 خوک در کره جنوبی سلاخی شده اند.

لاب­راث گفت: شیوع تب برفکی در حدی بسیار پایین در کشوری که عاری از آن بوده، میلیونها دلار خسارت به بار می آورد. مسیر حرکت ویروس شناسایی نشده است. اما متخصصان می گویند این کار شدنی است.

آلودگی از راه زباله مواد غذایی انتقال می یابد.

در این شرایط باید همه کشورها را در معرض خطر دانست و برای جلوگیری از آن از هر اقدامی استقبال کرد.

تقویت امنیت زیستی شامل بازآزمایی تمام مسیرهای احتمالی ورود بیماری و اقدام برای فعالیتهای موثر بازدارنده، افزایش آگاهی تمام طرفها به منظور گزارشدهی به موقع و بازرسی دقیق در بنادر و فرود­گاهها می گردد.

تب برفکی یکی از بیماریهای بسیار مهلک دامی است که گاو، گوسفند و بز را گرفتار می سازد. تب بالا و زخم در دهان و پاهای حیوان از علایم این بیماری است.

انسانها به این بیماری مبتلا نمی شوند./

 



 

             






نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد