امکان تشخیص سویه های مختلف بیماری تب برفکی

 

 

 

کارشناسان آزمایشگاه تشخیص اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی موفق به راه اندازی روش تشخیصی سویه های مختلف تب برفکی در خراسان رضوی شدند.

به گزارش ایانا، رییس اداره دارو، ‌درمان و آزمایشگاههای اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با بیان این مطلب افزود: تا پیش از این امکان فوق در استان وجود نداشت و نمونه های دریافتی فقط به صورت کلی از نظر بیماری مورد تشخیص آزمایشگاهی قرار می گرفتند.

دکتر ناصر ازغدی بیماری تب برفکی را که از بیماریهای آندمیک ایران و کشورهای همسایه است و توسط هفت سویه مختلف از ویروس تب برفکی قابل انتشار است را از جمله بیماری مهم دانست که می تواند موجبات خسارات اقتصادی جدی از جمله تلفات دامی، کاهش تولیدات و افزایش ضایعات دامی شده و آسیب جدی  به صنعت دامداری وارد کند.

وی مزایای راه اندازی این روش تشخیصی را تشخیص بیماری در مراحل ابتدای ورود و درگیری در بدن دام، کوتاه بودن نسبی زمان انجام آزمایش، امکان تفریق سویه های مختلف بیماری و فراهم کردن زمینه بهتر جهت برنامه ریزی برای مقابله با بیماری دانست.

ازغدی در پایان اعلام داشت: که آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی خراسان که تاسیسات آن با اعتبارات ریاست جمهوری ساخته شده و طی دو سال تاسیس و در ابتدای سال جاری مورد بهره برداری قرار گرفته است تاکنون توانسته است به عنوان یک آزمایشگاه ملی خدمات و نوآوریهای ارزنده ای را در سطح کشور به اجرا درآورد.

وی خاطرنشان ساخت: چندی پیش و در ابتدای سال جاری نیز این آزمایشگاه توانست با استفاده از روش تشخیص real time RT-PCR، خراسان رضوی را به عنوان اولین استان استفاده کننده از این فناوری در کشور پیشتاز کند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد