سالانه نیازمند ایجاد یک میلیون شغل در کشور هستیم .

 

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در کشور ما نیاز است سالیانه یک میلیون شغل ایجاد شود اما تنها اقدامی که صورت پذیرفته طرح بنگاه‌های اقتصادی زودبازده است که آن هم ناموفق بود.
هادی مقدسی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: در ابتدای امر، دغدغه اساسی جوانان اشتغال و بعد از آن تهیه مسکن و تشکیل زندگی مشترک است.
وی افزود: اقداماتی که پیرامون حل معضل اشتغال صورت گرفته، خوب است اما هیچ سنخیتی با شرایط و امکانات موجود و توانمندی‌ها و پتانسیل‌هایی که در این زمینه می‌توانیم به کار بگیریم، ندارد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: متولیان بحث اشتغال، تحریم‌ها را بهانه قرار ندهند؛ به هرحال کشور ما 31 سال با این تحریم‌ها دست و پنجه نرم کرده است بنابراین طراحان و برنامه ‌ریزان ‌باید متناسب با این وضعیت فکری برای تقویت بنیه اقتصادی و ایجاد اشتغال داشته ‌باشند و اگر کسی امروز بخواهد این موضوع را بهانه قرار دهد، پذیرفتنی نیست.
مقدسی با توجه به شرایط فعلی و اینکه کشور ما بیشترین قشر جوان را دارد، تصریح کرد: در کشور ما نیاز است سالانه بین 900 تا یک میلیون شغل ایجاد شود اما تنها اقدامی‌ که برای رفع مشکل بیکاری صورت پذیرفت که آن هم نا موفق اجراشد، طرح بنگاه‌های زودبازده بود.

 

 

وی افزود: بودجه مناسبی برای بنگاه‌های زودبازده تخصیص داده شد ولی به دلیل اینکه مکانیزم علمی و دقیقی برای آن تعریف نشده بود، اعتبار تزریق شده به سمت کارهای تجاری و بازرگانی سوق داده شد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما توانمندی‌های زیادی داریم که می‌توانیم مانند همان بنگاه‌های زودبازده به شکل تعریف شده و اقتصادی‌تری اجرا کنیم که در نتیجه باعث رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال شود ولی متأسفانه متولیان امر تا به حال نتوانستند هیچ راهکار علمی و منطقی در این زمینه ارائه دهند.
وی با بیان اینکه بحران بیکاری نظر مجلس را نیز به خود جلب کرد، افزود: مجلس به لحاظ اینکه هیچ‌گونه توفیقی در رفع معضل بیکاری از طرف متولیان این امر مشاهده نکرد، خود دست به کار شد و طرحی تحت عنوان ساماندهی مشاغل خانگی، ایجاد کرد.
مقدسی با اشاره به اینکه اجرای طرح مشاغل خانگی می‌تواند تحول عظیمی به وجود آورد، افزود: افراد برای انجام کار شخصی مجبور به پرداخت هزینه‌ای بابت سرقفلی و اجازه یک مکان می‌شدند ولی با اجرای طرح مشاغل خانگی می‌توانند در منزل به فعالیت خود بپردازند و از تسهیلات وام بانکی با کارمزد کم و تخفیفات آب و برق و گاز استفاده کنند که امیدواریم این طرح پس از تأیید نهایی شورای نگهبان و تنظیم آئین نامه‌های مربوطه به اجرا برسد.
وی برای رفع معضل بیکاری به ابعاد دیگری اشاره کرد و گفت: باید امتیازاتی به کارفرمایان داده شود و بنده این موضوع را با وزیر کار مطرح کرده‌ام؛ به طور مثال دولت بیاید برای کارفرمایانی که 10 کارگر اضافه کرده‌اند تا 5 سال حق بیمه کارگران آنان را تقبل کند و با اجرای این طرح هم به رونق کارگاه‌ها کمک ‌کند و هم اشتغال ایجاد شود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر به دیگر مشکلات جوانان بخواهیم بپردازیم، موضوع بعدی بحث ازدواج و مسکن است که با توجه به فعال شدن مسکن مهر و تخصیص وام‌های ازدواج به جوانان، فکرهایی در این خصوص صورت پذیرفته است که امیدواریم آنها همانند بنگاه‌های زودبازده غیرکارشناسی و گذرا نباشند.
مقدسی ترغیب جوانان به سمت فرهنگ مذهبی را ذاتی دانست و افزود: متأسفانه نتوانستیم در فرهنگ قرآنی جذابیتی برای جوانان ایجاد کنیم؛ جوان تنها به صورت ذاتی امام حسین (ع) را دوست دارد اما دستگاه‌های فرهنگی نتوانستند در مقابل هجمه‌های ضد فرهنگی که دشمنان برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند کاری انجام دهند.
وی ادامه داد: تنها امیدمان به استعداد ذاتی جوانان است و اگر این سرمایه‌ها هدر رود از پتانسیل عظیمی که در آنان است، بی‌بهره می‌مانیم و متولیان امر فرهنگ باید بدانند که دشمن برای هویت‌زدایی جوانان کشورمان سرمایه‌گذاری کرده‌اند بنابراین باید آنان را به سمت ریشه‌های تاریخی و دینی خودشان سوق دهیم.
مقدسی معتقد است: خوشبختانه در مدت 30 سال که از انقلاب می‌گذرد علی‌رغم هجمه بسیار سنگینی که دستگاه‌های تبلیغاتی دشمن تحت عنوان هجوم فرهنگی دارند، جوانان ما در مواقع اضطرار به همه این جریانات انحرافاتی تو دهنی زدند و پشت انقلاب، نظام و ولایت قرار گرفته‌اند اما باید قبول کنیم که ما نتوانستیم از این توانمندی‌ها در جهت فرهنگ‌سازی و مبتنی بر تربیت قرآنی استفاده کنیم.
وی با کمرنگ نشان دادن نقش متولیان فرهنگی در کشور تصریح کرد: امروز از آموزش و پرورش تا دانشگاه‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا وسیما وهمه رسانه‌ها در این زمینه مسئول هستند و متأسفانه با کمال جرأت اثبات می‌کنم که همه در این امر قصور کرده‌اند و نتوانستند سرمایه‌های جوانان را از قوه به فعل در بیاورند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد