ظرفیت تولید انبوه واکسن گامبورو در کشور وجود دارد.

 

 

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: زمینه ها و ظرفیت تولید انبوه واکسن گامبورو در کشور وجود دارد.

دکترعبدالحسین دلیمی در گفتگو با خبرنگار مهر در کرج افزود: تولید انبوه واکسن گامبورو ازطرحهای مهم امسال موسسه رازی است ضمن اینکه گامبورو که از آن به عنوان ایدز مرغی نیز یاد می شود از جمله بیماریهای خطرناک و پرتلفات طیور محسوب می شود.
وی ادامه داد: محققان این موسسه موفق شدند سال گذشته نخستین واکسن آزمایشگاهی گامبورو را تولید کنند و اکنون درصدد ایجاد امکانات برای تولید انبوه این نوع واکسن هستیم که امیدواریم این طرح به بهترین نحو محقق و عملیاتی شود.
این مسئول بیان کرد: دانش فنی تولید واکسن گامبورو در اختیار معدود کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، هلند، آلمان همچنین آمریکا است و پژوهشگران و محققان ایرانی نیز توانسته اند به این دانش دست یابند.

 

 

دلیمی اظهار داشت: در صورت تولید انبوه این واکسن در داخل، شاهد صرفه جویی اقتصادی چشمگیری برای کشور خواهیم بود و از به وجود آمدن بسیاری از مشکلات نیز جلوگیری به عمل می آید.
سالانه یک و نیم تا دو میلیارد دز از این واکسن وارد کشور می شود
وی عنوان کرد: بیماری گامبورو به عنوان یکی از مهمترین بیماریها در جمعیت طیور شناخته می شود و سالانه یک و نیم تا دو میلیارد دز از این واکسن وارد کشور می شود.
این مسئول بیان کرد: تحقیق و تشخیص بیماریها و مطالعات علمی جهت مبارزه با بیماری‌های دام و طیور و بیماری‌های مشترک انسان و دام و تحقیق و تولید واکسن و سرم و سایر مواد بیولوژیک از اهداف موسسه رازی است.
دلیمی اظهار داشت: تحقیق در زمینه مبارزه با بیماریهای دام و طیور، تحقیق در زمینه مبارزه با بیماریهای مشترک انسان و دام 
تحقیق و تشخیص بیماریهای دام و طیور و تحقیق و تولید واکسنها و فرآورده‌های بیولوژیک مصرف دام و طیور و انسانی (پزشکی و دامپزشکی) از جمله وظایف اساسی موسسه رازی است.

وی خاطرنشان کرد: تحقیق در زمینه توسعه واکسنها و فرآورده‌های بیولوژیک و تولید سرمها و داروهای شیمیایی مورد مصرف پزشکی و دامپزشکی از دیگر وظایف در این زمینه است.
این مسئول عنوان کرد: موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با تولید سالیانه بیش از سه و نیم میلیارد (دز) انواع فرآورده‌های بیولوژیک از جمله واکسن و سرمهای مختلف پزشکی، دامپزشکی و آنتی‌ژن تشخیص آزمایشگاهی به عنوان یکی از بزرگترین موسسات نوع خود در جهان و بی‌نظیر در سطح خاورمیانه شناخته می‌شود.
وی افزود: این موسسه دارای ارتباطات گسترده با مجامع شناخته شده بین‌المللی از جمله سازمان‌های بهداشت و خواربار جهانی است و از سوی دفتر مبارزه با بیماریهای واگیر دامی (مستقر در پاریس) به عنوان آزمایشگاه مرجع بین‌المللی برای تشخیص برخی از بیماری‌ها از جمله آبله بزی، آبله گوسفندی و طاعون گاوی معرفی شده است.

کتابخانه و مرکز اسناد علمی و تحقیقاتی رازی یک کتابخانه مرجع تخصصی است
دلیمی اضافه کرد: این مسئله نشان بارزی از اهمیت جایگاه موسسه تحقیقات رازی در عرصه بین‌المللی است. در حال حاضر کتابخانه و مرکز اسناد علمی و تحقیقاتی موسسه رازی به عنوان کتابخانه مرجع تخصصی در زمینه بیماری‌های انسان، دام و طیور دارای حدود هجده هزار جلد کتاب ارزشمند و دهها هزار مجله و ژورنال خارجی است که از اکثر مراکز علمی و تحقیقاتی معتبر جهان جمع‌آوری می شود.
وی یادآور شد: با فراهم‌آوری و سازمان‌دهی منابع و به کارگیری سایت اینترنت و بانکهای اطلاعاتی جهان و تبادل اطلاعات با مراکز علمی و معتبر بین المللی از جمله UNESCO، UNICEF ،FAO ،OIE ,WHO نسبت به فراهم‌آوری آخرین منابع اطلاعاتی روز و تکنولوژی‌های پیشرفته نقش بسزایی در تامین نیازهای اطلاعاتی علمی و ارتباطات محققین و پژوهشگران موسسه رازی و سایر مراکز علمی و تحقیقاتی کشور را ایفا می کند.
این مسئول افزود: موسسه رازی که بزرگترین مرکز تحقیقاتی و تولیدی واکسن و سرم در کشور به شمار می رود فعالیت خود را از 83 سال پیش آغاز کرد.
وی افزود: این موسسه که در حصارک کرج واقع است، توانایی تولید بیش از چهار میلیارد دز فرآورده های بیولوژیک اعم از انسانی و دامی را در سال دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد