اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی‌ زنگ خطر را به صدا درآورد

 

 

بر اساس اطلاعات مستند دریافتی از آزمایشگاه جهانی رفرانس تب برفکی (WRL) و سازمان جهانی بهداشت دام (OIE)، سویه جدیدی از ویروس تب برفکی تحت عنوان Asia1 در پاکستان مشاهده شده است که واکسن های موجود توانایی ایمنی زایی دام ها را در مقابل این سویه ندارند.
به گزارش موج به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، سرپرست این اداره کل با اعلام این خبر و با اشاره به فراگیری بیماری اظهار داشت: سویه جدید فعلاً در پاکستان مشاهده شده و تاکنون اثری از آن در ایران دیده نشده است، اما بر اساس گزارش های رسمی سازمان جهانی بهداشت دام، تحت تیپ هایی از ویروس Oو A در کشور های منطقه جنوب شرقی آسیا و ژاپن و کره جنوبی که چندین سال از تب برفکی پاک بوده اند نیز گزارش شده است.
دکتر جواد اعلمی خاطرنشان ساخت: با توجه به عدم توانایی واکسن های موجود برای تامین پوشش ایمنی مناسب علیه سویه مذکور و نیز با وجود تمام تمهیدات پیش بینی شده، هنوز هم اعتقاد ما بر این است که دامداران با رعایت مسایل بهداشتی و قرنطینه ای بهترین پیشگیری کنندگان از این بیماری هولناک هستند.

 

 

 

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان، جابجایی دام ها را ممنوع اعلام کرد و اعلام داشت: افراد، فقط در موارد خاص می توانند دام را از مبدا بازار دام به مقصد کشتارگاه دام خریداری و با مجوز دامپزشکی حمل نمایند.
وی گفت: دامپزشکی استان از نیروی انتظامی نیز خواسته است تا از تردد بدون مجوز دام ها در سطح جاده های استان به طور کامل ممانعت به عمل آورده و موارد تخلف را به دامپزشکی منطقه گزارش کنند تا هماهنگی لازم با مراجع قضایی انجام گردد.
دکتر اعلمی تاکید نمود: دامداران تا حد ممکن از رفت و آمد به دامداری یکدیگر اجتناب ورزند و محتوای حوضچه های ضدعفونی را همه روزه با مواد مناسب پر کنند.
وی با اشاره به تشدید برخورد علیه حاملان غیر مجاز دام، از دامداران خواست تا افراد خاطی که در شرایط بحرانی توجهی به رعایت شرایط امنیت زیستی و بهداشتی نکرده و مبادرت به حمل و نقل دام بدون مجوز دامپزشکی می کنند را به شبکه های دامپزشکی شهرستان ها معرفی نمایند تا دامپزشکی استان برابر ماده 688 قانون مجازات اسلامی برخوردهای لازم را از طریق مراجع قضایی انجام دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد