تولید داروی ضد زالو

 

 

 

محمود بهمنی دانشجوی ترم آخر دکترای دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد موفق به ثبت فرآوری تهیه و تولید داروی "گندزدایی گیاهی و شیمیایی بر زالو گونه لیمانتیس نیلوتیکا" شد. 
محمود بهمنی در مورد جزئیات این ثبت دارو گفت: زالوها جانوران لاشه‌خوار، شکاری یا انگلی بوده و گروهی دارای عادت خونخواری هستند. زالوی خونخوار توسط بادکش و با یک اتصال و گزش بدون درد به پوست و سایر ارگان های داخلی بدن انسان و دام مانند دهان، گلو، نای، واژن، اورتر چسبیده، پوست یا مخاط آن را سوراخ و یک آنزیم ضد انعقاد به نام هیرودین آزاد کرده و ازخون میزبان استفاده می‌کند. در یک وهله غذایی هر زالو 5 تا 15 میلی لیتر خون می مکد و مهمترین عارضه آلودگی با زالو کم خونی است. جانور شناسان تا کنون 650 نوع زالو را شناسایی کرده اند که 50 نوع از آنها از خون پستانداران تغذیه می کنند. در فارماکوپه ملل مختلف دنیا هیچ دارویی برای درمان آلودگی با زالو وجود ندارد. لذا این ثبت دارو، اثر داروهای گند زدای شیمیایی و گیاهی است که مورد استفاده در منابع آب استخر و چاه اضافه می گردد و موجب مرگ و از بین رفتن زالو در منابع آب می شود. سولفات مس، کلرید آمونیوم و داروی متانولی تنباکو داروهای ثبت شده این اختراع می باشند که برای اولین بار در ایران ثبت شده است
وی پیش از این جوان نمونه حوزه جنوبی استان ایلام در سال 1387 و پژوهشگر برتر دانشجویی سال 1388 دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد را در کارنامه دارد.
افزوده می‌شود: از محمود بهمنی بیش از 30 مقاله در کنگره‌های بین‌المللی، منطقه‌ای، ملی و مجلات داخلی و خارجی به چاپ رسیده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد