هدفمندی یارانه‌ها همراه با واقعی شدن نرخ ارز و دستمزد

 

 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: برای موفقیت طرح هدفمندی یارانه‌ها باید به موازات آن دستمزد کارگران و نرخ ارز واقعی شود.
حسن صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد آثار هدفمندی یارانه‌ها بر جامعه کارگری گفت: هدفمندی یارانه‌ها از زمان دولت هاشمی مطرح بوده و دغدغه همه دولت‌ها هدر رفتن منابع کشور بود که بحث اصولی است، ولی مکانیزم اجرای آن به درستی تعریف نشده است.
وی افزود: هدفمندی یارانه‌ها نباید فقط به واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی خلاصه شود، بلکه این دو بحث جداگانه است و دولت به جای قطع یارانه‌ها باید قیمت‌ها را واقعی کند که مکانیزم خاص خود را می‌طلبد و به موازات آن دستمزد کارگران و کارمندان و قیمت دلار و ارز نیز باید واقعی شود.
معاون دبیرکل خانه کارگر تصریح کرد: باید مکانیزمی تعریف شود که همزمان با آزادسازی قیمت، آزادسازی دستمزد نیز اجرا شود و وقتی قیمت فرآورده‌های نفتی براساس قیمت fob خلیج فارس(قیمت کالا در عرشه کشتی) محاسبه می‌شود مزد نیروی کارگر و حقوق کارمندان نیز باید برمبنای دلار محاسبه شود.
صادقی تصریح کرد: اجرای هدفمندی یارانه‌ها بدون واقعی شدن دستمزدها پیامد منفی دارد و نبود مکانیزم اجرایی توفیق طرح ملی و اصولی هدفمندی را کاهش می‌دهد.

 

 

وی افزود: هنوز برخی مدیران در طرح هدفمندی یارانه‌ها نگاه به بالادست دارند، یعنی معتقدند باید از اغنیا گرفته شود و به فقرا پرداخت شود، در حالی که اغنیای مد نظر آنها 7 تا 10 درصد جامعه را شکل می‌دهند و 64 درصد مردم حقوق‌بگیر و قشر کارگر و ضعیف هستند که براساس خط فقر تعریف شده آسیب‌پذیر هستند.
صادقی تصریح کرد: 25 درصد مردم جزء گروه متوسط و تنها 10 درصد آن جزء گروه‌های برخوردار هستند و ثروتمندان جامعه قابل شناسایی نیستند.
صادقی افزود: کارخانه‌های تولیدی که از یارانه انرژی استفاده می‌کنند، اگر حمایت‌های جانبی و یارانه‌ انرژی از آنها قطع شود، آیا قادر به ادامه کار نخواهند بود.
وی افزود: صاحب یک کارخانه بزرگ تولیدی از یک طرف خود جزء ثروتمندان 10 درصد بالای جامعه محسوب می‌شود و از یک طرف طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها در کارخانه تولیدی خود باید سهمی از 30 درصد یارانه‌ ویژه تولید بگیرد.
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تصریح کرد: مجلس حتی اگر 40 هزار میلیارد تومان برای آزادسازی یارانه‌ها را هم تصویب می‌کرد، امکان توزیع این ارقام بین فقرا و برگرداندن پول به جیب 64 درصد مردم فقیر و کارگر جامعه وجود نداشت.
صادقی افزود: وقتی حقوق کارگر و کارمند کفایت پول سوخت، حمل‌ونقل و سرویس مدرسه فرزندش را ندهد، آثارش بر روی همه خانوارهای ایرانی پیدا می‌شود و سطوح زندگی همه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
وی افزود: از نظر من دولت باید مزد را واقعی کند، در آن صورت مزد کارگر ماهی یک میلیون تومان خواهد بود و اگر همه یارانه‌ها برداشته شود، در برابر فشار افسارگسیخته تورم می‌تواند تحمل کند.
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان اینکه حقوق کارمندان در سال‌جاری 6 درصد و حداقل دستمزد 15درصد رشد کرده، گفت: در حال حاضر اولین اثر تورمی طرح هدفمندی یارانه‌ها بر روی لبنیات ظاهر شده و سپس به صنایع دیگر می‌رود.
صادقی در مورد حمایت از تولید گفت:‌ واحدهای تولیدی در حال حاضر قادر به پرداخت قبض آب، برق و گاز نیستند و بیشترین بدهکار به وزارت نیرو و تأمین اجتماعی همین کارخانه‌های موجود هستند.
وی پیشنهاد داد: یک فرصت تنفس تا پایان برنامه پنجم برای تشکیل کارگروه تخصصی مرکب از سازمان‌ها و نمایندگان کارگران تشکیل شود تا به موازات هدفمندی دستمزد آنها آزاد شود. شرکای اجتماعی دولت نیز در این کمیته‌های تخصصی باید نظرات خود را اعلام کنند.
وی افزود: اگر برخی از صنایع براثر هدفمندی دچار بیکاری نیروی کار شدند، باید صندوق بیمه بیکاری این کارگران را تحت پوشش قرار دهد و ابتدا این طرح بر روی پایلوت‌ها انجام شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد