دامداران استرس گرمایی دامها راکنترل کنند

 

 

افزایش درجه حرارت و استرس گرمایی توصیه می شود شرایط سایه و تهویه هوا برای جمعیت دامی فراهم شود.

منبع: خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)

به گزارش ایانا، رییس اداره آموزش، بررسی و مراقبت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی به مردم توصیه کرد: با توجه به افزایش چشمگیر دمای هوا در اغلب نقاط استان که منجر به وارد شدن استرس دمایی به دامها می شود، توصیه های بهداشتی را جدی بگیرند.
دکتر محمد رشتی باف در این رابطه اعلام داشت: با افزایش درجه حرارت و استرس گرمایی، بهره وری و تولید در گاوها به شدت کاهش می یابد، بنابراین توصیه می شود که در هوای گرم و هنگامی که درجه حرارت به حداکثر میزان خود افزایش می یابد، شرایط سایه و تهویه هوا برای جمعیت دامی فراهم شود و در این هنگام بر روی پاها و سر دام آب پاشی صورت گرفته و در معرض وزش باد قرار داده شوند.
وی افزود: دمای بدن دامهای بزرگ گاهی اوقات در شرایط گرمای تابستان به بیش از 40 درجه سانتیگراد می رسد که ناشی از هیپرترمی (افزایش درجه حرارت بدن) است و احتمالا بعضی از افراد این مورد را با تب اشتباه می گیرند.
دکتر رشتی باف در مورد دامهای کوچک (گوسفند و بز) نیز یادآور شد: در گرمای تابستان تولید این گروه از دامها نیز با کاهش رو به رو می شود. لذا لازم است دامداران با پاشیدن آب روی پاها و سر دام و نگهداری آنها در سایه و تامین و در دسترس قرار دادن آب شرب و پاکیزه، ضمن کاهش استرس دمایی، سلامت دامها را نیز تامین کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد