آخرین تغییرات قوانین اقامتی و وضعیت کار و زندگی در کانادا

اشاره:
مهاجرت و جابجایی نیروی کار در بین کشورهای مختلف جهان دارای سابقه‌ای دیرینه است و سالانه تعداد زیادی از نیروهای ساده و متخصص به امید یافتن فرصت‌های شغلی جدید به کشورهای مهاجرپذیر سفر می‌کنند.
تاکنون در رابطه با اثرات اقتصادی جابجایی این نیروها برای کشورهای مبدا و مقصد نظرات مختلفی ارایه شده است، اما نکته‌ای که به آن کمتر توجه شده را می‌توان، روش اعزام این نیروها دانست. این موضوع زمانی برای کشورمان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بسیاری از علاقمندان مهاجرت از روش‌های قانونی اعزام نیرو و وضعیت بازارکار کشور هدف اطلاعات کافی ندارند. در این میان تبلیغات واهی برخی از مراکز غیرمجاز اعزام نیرو نیز بر سردرگمی این علاقمندان افزوده است.
همه این مسایل سبب شد تا موسسه کاریابی بین‌المللی کارسازان آریان پارس (KAP) در سومین همایش کار و زندگی در خارج از کشور با دعوت از کارشناسان به تشریح وضعیت بازارکار و روش‌های قانونی اعزام نیروی کار به کشورهای کانادا و استرالیا بپردازد.
نگاهی داریم به این همایش یک روزه که 10 تیر ماه با حضور علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، حسن کرباسی، دبیر انجمن صنفی کاریابی‌های بین‌المللی و... در سالن همایش‌های رازی برگزار شد.

 

تاریخچه اعزام نیروی کار در بین کشورهای مختلف
علیرضا محجوب به عنوان رییس کارگروه اشتغال مجلس شورای اسلامی در این همایش به تشریح تاریخچه اعزام نیروی کار در بین کشورهای مختلف پرداخت و گفت: اشتغال مهاجران از موضوعات قدیمی و پیچیده در کشورهای مختلف جهان است.
وی با اشاره به اینکه از قرن 19 توجه به بازارهای جهانی در بین کشورهای مختلف مورد توجه قرار گرفته است افزود: با این وجود هنوز نیروی کار خارجی در بسیاری از کشورها به جز کشورهای چند ملیتی وضعیت روشنی ندارد.
محجوب با بیان اینکه در دهه 80 میلادی سازمان بین‌المللی کار، دولت‌ها را ملزم به رسمیت شناختن حقوق کارگران مهاجرین کرد ادامه داد: هم‌اکنون اتحادیه‌های کارگری جهان نیز خواستار آزادی مهاجرت نیروی کار هستند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تشریح وضعیت بازارکار کشور و بیان اینکه طبق آمارهای رسمی ایران پذیرای یک میلیون و 200 هزار کارگر مهاجر است افزود: در طرف دیگر، زنان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهیمان نیز وضعیت اشتغال مناسبی ندارند.
وی با بیان اینکه تاکنون برنامه‌ها برای اعزام نیروی کار ایرانی به سایر کشورها ناموفق بوده است گفت: با وجود تلاش‌ها در دو دهه اخیر عملاً 5 درصد برنامه‌های اعزام نیروی کار عملیاتی نشده است.
محجوب با اشاره به اینکه موسسات کاریابی تلاش زیادی را برای انجام نیروی کار انجام می‌دهند گفت: پیشنهاد اول من به کارجویان کار در ایران است، اما در این سیاه بازار اشتغال، تلاش این عزیزان که حاضرند با تحمل مشکلات غربت ، شماتت بیکاری را نکشند قابل ستایش است.
حذف موسسات غیرمجاز اعزام نیروی کار
حسن کرباسی، دبیر انجمن صنفی کاریابی‌های بین‌المللی سراسر کشور نیز در این همایش به تشریح برنامه‌های اعزام نیروی کار در کشور پرداخت و گفت: هم‌اکنون 32 مرکز کاریابی بین‌المللی در سطح کشور فعالیت دارند و مابقی موسسات غیرقانونی هستند.
وی با بیان اینکه مهاجران با شناخت کامل و از طریق موسسات مجاز در مسیر مهاجرت قدم بردارند گفت: توصیه من این است که کارجویان قبل از سفر وضعیت کشور مقصد را مورد بررسی قرار دهند و سپس برای مهاجرت اقدام کنند.
دبیر انجمن صنفی کاریابی‌های بین‌المللی سراسر کشور در پایان با انتقاد از چاپ آگهی‌های موسسات غیرمجاز اعزام نیروی کار اعلام کرد: در تلاشیم تا با همکاری مسولان جلوی این مراکز گرفته شود.
شرایط مناسب کانادا و استرالیا برای مهاجرت نیروی کار ایرانی
در  قسمت دیگری از این همایش هانی تنهایی، مدیر کاریابی کارسازان آریان پارس (KAP)‌ به تشریح وضعیت کار و زندگی در کشورهای استرالیا و کانادا برای رشته‌های مختلف شغلی و کارآفرینان پرداخت.
وی با بیان اینکه کانادا و استرالیا از جمله کشورهای نیروپذیر هستند که به لطف جذب نیروی متخصص از سراسر دنیا توانسته‌اند رشد اقتصادی چشم‌گیری داشته باشند گفت: اداره مهاجرت این کشورها قوانین مهاجرتی را براساس نیاز بازارکارشان تنظیم می‌کند.
تنهایی با اشاره به مناسب دانستن شرایط کانادا و استرالیا برای مهاجرت نیروی کار ایرانی، به تشریح جزییات آخرین تغییرات قوانین مهاجرت در این دو کشور پرداخت که طی روزهای گذشته تغییر کرده است.
وی اقدام کردن برای کار و زندگی در خارج از کشور را به تنهایی کار سختی دانست و افزود: حال اگر روند اعزام از مسیر غیرقانونی نیز صورت گیرد هزینه و مشکلات بیشتری دارد، در حالی که مهاجران قانونی همانند مهمان خوانده می‌تواند از مزایای کشور میزبان استفاده کنند.
سخت شدن مهاجرت به استرالیا
مدیر کاریابی KAP‌ در ادامه به تشریح وضعیت کار و زندگی در کشور استرالیا پرداخت و گفت: این کشور قوانین نیروی کار خود را به صورت ماهانه با بررسی بازارکار تعیین می‌کند.
وی با اشاره به اینکه روزانه 15 هزار درخواست کار به اداره مهاجرت استرالیا ارسال می‌شود افزود: متاسفانه طبق قوانین جدید زمان بررسی پرونده‌ها از 18 ماه به سه سال افزایش یافته و بعد از آن اگر کسی همه شرایط را نیز احراز کند می‌توانند او را رد کنند.
تنهایی با اشاره به اینکه فهرست مشاغل استرالیا به 250 شغل کاهش یافته است افزود: اسامی این مشاغل و وظایف خواسته شده از هر شغل در سایت موسسه KAP‌ به آدرس  www.kap-services.irموجود است.
وی با بیان اینکه ارزشیابی مدرک در این کشور حدود 6 ماه به طول می‌انجامد ادامه داد: در استرالیا حدود 15 سازمان، کار ارزشیابی مدارک گروه‌های مختلف شغلی را بر عهده دارند.
مدیر KAP با اشاره به اینکه استرالیا دارای سه نوع ویزای اقامت کاری است عنوان کرد: اقامت مستقل کاری، اقامت کفالتی کاری و اقامت کاری استانی از جمله ویزاهای کار در این کشور است.
وی در تشریح برخی از شرایط دریافت ویزای اقامت مستقل کاری در استرالیا گفت: حداقل امتیاز لازم برای کسب این نوع ویزا 120 امتیاز است وحداکثر 45 سال سن، دارا بودن مهارت فرد در رشته‌های شغلی مورد نیاز این کشور، ارزشیابی مدرک و داشتن مدرک زبان از جمله شرایط دریافت این نوع ویزا است.
تنهایی ویزای اقامت مستقل کاری را بهترین نوع ویزا برای افراد تحصیلکرده دانست و افزود: با این ویزا فرد اجازه کار تمام‌وقت برای خود و همراهان دریافت می‌کند.
مدیر کاریابی KAP‌ مدت این ویزا را 5 ساله و قابل تمدید دانست و گفت: با دریافت این ویزا فرد از خدماتی همچون بیمه درمانی، کاریابی رایگان، اجازه تحصیل و... بهره‌مند می‌شود.
وی در ادامه به تشریح ویزای اقامت کفالتی کاری پرداخت و گفت: حداقل امتیاز مورد نیاز این نوع ویزا 100 امتیاز بوده و همه شرایط اقامت مستقل کاری را دارد، فقط متقاضی 2 سال اول را باید در ایالت مورد نظر ساکن شود.
تنهایی ویزای اقامت کاری استانی را ضعیف‌ترین نوع ویزا دانست و با بیان اینکه مدت این ویزا سه ساله است گفت: ما این نوع ویزا را توصیه نمی‌کنیم چون فرد از خدمات دولتی بهره‌مند نمی‌شود.
نکات مثبت و منفی کار و زندگی در استرالیا
مدیر کاریابی KAP در ادامه به تشریح نکات مثبت و منفی کار و زندگی در استرالیا پرداخت و گفت: آزادی دین و مذهب، آب و هوای مطلوب ، نظام آموزشی پیشرفته، نظام بیمه درمانی ارزان قیمت و بازارکار و اقتصاد پویا از جمله محاسن این کشور است.
وی افزود: اما در طرف مقابل زمان بررسی طولانی مدت درخواست کار (3 ساله)، اخذ ارزشیابی مدارک قبل از اعزام، امکان عدم موفقیت در اخذ ویزا حتی پس از احراز شرایط، هزینه بالای مسافرت در این کشور و رشد بیکاری در چند سال اخیر از جمله معایب کار در استرالیا است.
تنهایی در ادامه با این توصیه به علاقمندان مهاجرت که سعی کنید در رشته خود متخصص باشید و به زبان اهمیت کافی بدهید، متوسط حقوق یک مهندس کامپیوتر در ایالت‌های این کشور بین 85 تا 120 هزار دلار ذکر کرد و گفت: در این کشور کلیه پرداخت‌ها به صورت هفتگی انجام می‌گیرد.
وی هزینه اجاره خانه را در شهرهای مختلف متفاوت دانست و گفت: اجاره خانه حداقل 200 دلار در هفته هزینه دارد که دفتر موسسه در ملبون در اجاره خانه و دیگر امور تا حد امکان به عزیزان کمک می‌کنند.
قوانین جدید مهاجرت به کانادا
مدیر کاریابی KAP در ادامه با تشریح وضعیت کار و زندگی در کانادا، این کشور را مورد علاقه کارجویان ایرانی دانست و گفت: در 5 تیر ماه سال جاری قوانین مهاجرت این کشور تغییر کرده که براساس آن فهرست مشاغل فدرال در 38 رشته موردنیاز با حذف 21 رشته و اضافه شدن 11 شغل جدید مواجه شده است.
وی با اشاره به اینکه براساس تغییرات جدید مدرک زبان از ابتدا گرفته می‌شود افزود: در 12 ماه آتی فقط 20 هزار پرونده در کلیه رشته‌ و هزار پرونده در هر شغل پذیرش می‌شود.
تنهایی با بیان اینکه آخرین تغییرات در رابطه با مشاغل حذف و اضافه شده در قوانین جدید در سایت موسسه موجود است گفت: شغل‌های مدیر تولید، خدمات مدیریت،‌ زیست شناسی، معماری،‌ دندانپزشکی داروسازی، بهداشت دهان و دندان، روانشناسی، روانکاوی و پیمانکار ساختمانی از جمله مشاغل اضافه شده است.
وی حداقل امتیاز لازم برای کسب ویزای فدرال را 67 امتیاز نام برد و گفت: مدرک تحصیلی، سابقه کار، سن، پیشنهاد کار از این کشور، وابستگان، مدرک همسر و... در کسب این امتیاز تاثیرگذار است.
وضعیت مناسب کار در ایالت کبک کانادا
تنهایی در ادامه با تشریح قوانین ایالت کبک کانادا و بیان اینکه فهرست مشاغل این کشور هنوز تغییر نکرده است گفت: در این ایالت تمامی رشته‌ها شغلی می‌توانند درخواست دهند که بعضی از آن‌ها امتیاز اضافی دارند.
وی با اشاره به اینکه مشاغل این کشور دارای سیستم امتیازبندی هوشمند است که شرایط امتیازی همسر و فرزندان در آن تاثیرگذار است افزود: متقاضیان پس از کسب اقامت هیچ اجباری در ماندن یا زندگی در ایالت فوق ندارند.
وی این ایالت را فرانسوی زبان خواند و افزود: البته تجربه ثابت کرده که کسانی که به دو زبان فرانسه و انگلیسی تسلط دارند 40 درصد در پیدا کردن شغل موفق‌ترند.
تنهایی مهاجرت به این ایالت را فرصت خوبی برای نیروی کار ایرانی خواند و بیان کرد: در ایالت کبک یک مصاحبه به زبان فرانسه انجام می‌گیرد و مهارت زبان مورد نیاز توانایی شنیدن و صحبت کردن است.
وی با بیان اینکه پرونده‌های مهاجرت شغلی این کشور در سفارت کانادا در سوریه بررسی می‌شود، متوسط مدت زمان اعلام نتیجه نهایی را برای درخواست اقامت در ایالت کبک حدود  18 ماه و اقامت فدرال 14 ماه ذکر کرد.
مدیر کاریابی KAP با اشاره به اینکه در این کشور در هفت ماه اخیر 87 هزار فرصت شغلی ایجاد شده است افزود: حداقل حقوق در این کشور بین 5/9-8 دلار در ساعت است و ساعت کاری نیز 36 ساعت در هفته است.
تنهایی دندانپزشکی را پر درآمدترین حرفه در این کشور خواند که به طور متوسط سالیانه 154 هزار دلار دریافت می‌کنند و ادامه داد: پزشکان عمومی 130 هزار، داروسازان 98، مهندسان نفت 92 هزار وکتابداران، با کمترین حقوق 37 هزار دلار در سال درآمد دارند.
وی با بیان اینکه حرفه‌های ساختمانی بهترین بازارکار را در این کشور دارا هستند افزود: رشته‌های مالی و بهداشتی نیز وضعیت مناسبی دارند اما وضعیت اشتغال گروه کشاورزی مناسب نیست.
مدیر کاریابی KAP‌ با اشاره به خدمات KAP‌ در کانادا گفت: ملاقات در فرودگاه، کاریابی در شغل موقت و کمک در کاریابی شغل دایمی از جمله خدمات ما در این زمینه است.
 اقامت کارآفرینی بدون نیاز به مدرک زبان
دریافت اقامت کارآفرینی نیز از دیگر مباحث مطرح شده در این همایش بود که تنهایی در تشریح آن گفت: کارآفرینان و صاحبان مشاغل در صورت احراز شرایط می‌توانند با خرید یک ملک تجاری و یا شعبه‌ای از شرکت و کارخانه خود در این کشور برای خود و اعضای خانواده اقامت دریافت کنند.
وی یکی از مزایای این نوع ویزا را ایجاد پایگاه مناسب برای انجام فعالیت تجاری در کشوری دیگر و استفاده از بازارکاری جهانی دانست و گفت: استفاده از وام کم بهره، صدور خدمات فنی و مهندسی ایران و معرفی برند ایرانی از جمله مزایای این نوع ویزا است.
وی بیمه درمانی و تحصیل رایگان تا مقطع کاردانی، حقوق و وام دوران تحصیل و... را از جمله دیگر خدمات این نوع ویزا برای فرد و اعضای خانواده‌اش ذکر کرد و گفت: برای دریافت این نوع ویزا فرد حتماً باید یک مدیر موفق با حداقل 10 تا 30 درصد مالکیت در کسب و کار خود در کشور مبدا باشد.
تنهایی استفاده از وام تا 110 درصد ارزش ملک را از جمله تسهیلات کشور استرالیا برای کارآفرینان ذکر کرد و گفت: این نوع ویزا نیاز به مدرک زبان ندارد و مشاوره برای هدایت سرمایه‌گذاری نیز به فرد ارایه می‌شود.
وی ویزای کارآفرینی استانی را بهترین نوع ویزا در این کشور دانست و گفت: هزینه کسب این نوع ویزا یک سال بوده و حداقل به مدت 2 سال فرصت دارید تاکسب و کار خود را در این کشور راه‌اندازی کنید.
مدیر کاریابی KAP حداکثر سن دریافت این ویزا را 55 سال دانست و گفت: کارآفرینان می‌توانند با 250 هزار دلار سرمایه نقدی و غیرنقدی و داشتن کسب و کاری در ایران از این نوع ویزا استفاده کنند.
وی با بیان اینکه در کشور کانادا نیز کارآفرینان می‌توانند با خرید ملک تجاری و دفتر کار اقامت دایم این کشور را دریافت کنند افزود: حداقل ارزش ملک در ایالت‌های مختلف 150 تا 400 هزار دلار است.
وی با بیان اینکه حداقل مدرک و زبان در این نوع ویزا الزامی نیست افزود: این نوع ویزا محدودیت سنی ندارد و باید یک نفر را به استخدام خود درآورید.
تنهایی در پایان ویزای سرمایه‌گذاری در کانادا را نوع دیگری از ویزاها دانست و گفت: این نوع ویزا نیاز به 800 هزار دلار سرمایه‌گذاری به مدت 5 سال در کشور کانادا است که اصلاً توصیه نمی‌شود و مصداق  خروج ارز از کشور است. ولی متاسفانه برخی از مراکز غیر مجاز مهاجرت به دلیل سود بالای این نوع قراردادها برای آن‌ها که معمولا بین 20 تا 40 درصد ازکل قرارداد است، در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ زیادی برای این نوع مهاجرت انجام می‌دهند که در عمل هیچ نوع مزیتی برای کشور ندارد.
کارگاه رزومه‌نویسی
کارگاه رزومه‌نویسی از دیگر برنامه‌های این همایش یک روزه بود که در آن شعبان آزادی کناری کارشناس عالی نظارت بر کاریابی‌های بین‌المللی، رزومه‌ را اولین مدرک برای یافتن شغل در داخل و خارج از کشور دانست.
وی با بیان اینکه در رزومه باید ثابت کنید چه توانایی‌ها و تخصص‌هایی دارید گفت: حتی کسانی که سابقه درخشانی نیز ندارند با یک رزومه خوب می‌توانند کارفرمای خود را تحت تاثیر قرار دهند.
وی به کارجویان توصیه نمود که همواره رزومه خود را به روزرسانی کنند و در ادامه شیوه نگارش رزومه به زبان فارسی برای بازار کار ایران و نگارش رزومه به زبان انگلیسی مورد نیاز در بازارکاراسترالیا و کانادا را برای شرکت‌کنندگان آموزش داد که با استقبال خوبی همراه شد.
در حاشیه همایش
*حضور چشم‌گیر بانوان در این همایش قابل توجه بود که یکی از آن‌ها در گفت و گو با خبرنگار بازارکار نرخ بالای بیکاری زنان فارغ‌التحصیل و مشکلات اشتغال آن‌ها در برخی از رشته‌های فنی را دلیل علاقمندی خود جهت کار در خارج از کشور دانست.
*حضور شرکت‌کنندگان شهرستانی نیز در این هماش قابل توجه بود و تعدادی از شرکت‌کنندگان از شهرهای چون اصفهان، تبریز، شیراز، بوشهر و ...  خود را به این همایش رسانده بودند که نشان از توجه به اشتغال خارج از کشور در میان فارغ‌التحصیلان  شهرهای مختلف کشور دارد.
تخفیف ویژه
لازم به ذکر است که تنهایی مدیر کاریابی KAP در پایان این همایش اعلام کرد: تا پایان تیر ماه برای کارجویان 20 درصد و برای کارفرمایان 10 درصد تخفیف در مبلغ حق‌الوکاله منظور می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد