احتیاجی به واردات دام نیست

 

رییس هیات مدیره جامعه دامپزشکان خبر داد: احتیاجی به واردات دام نیست با توجه به آنکه در تولید گوشت به خودکفایی رسیده ایم، پس نیازی به واردات به خصوص واردات دام زنده به کشور وجود ندارد. به گزارش خبرنگار ایانا، رییس هیات مدیره جامعه دامپزشکان در آستانه 14 مهر، روز ملی دامپزشکی در جمع خبرنگاران گفت: بسیاری از بیماریهای حادث شده در کشور از جمله تب کریمه کنگو و تب برفکی که خسارتهای زیادی را به دامداران تحمیل کرد، بر اثر واردات دامهای زنده آلوده از مبادی غیر قانونی بوده است.دکتر ناصر نبی پور افزود: سال گذشته برای دامپزشکان کشور بسیار سخت گذشت. زیرا شاهد بیماری مشترک تب کریمه کنگو بوده ایم.وی خاطرنشان کرد: استقلال و حفظ امنیت غذایی از مهمترین اهداف بخش دامپزشکی محسوب می شود. اما متاسفانه همیشه ناملایماتی در حق تولیدکنندگان روا شده است.نبی پور ادامه داد: سال گذشته اعلام شده بود که در تولید مرغ و تخم مرغ به خودکفایی رسیده ایم، اما بازار ملتهب واردات را رقم زد و بدین ترتیب تولیدکنندگان این محصول پروتئینی با یاس و ناامیدی مواجه شدند.

 

دامپزشکان در سایه مانده اندوی با اعلام اینکه تعداد بیماریهای مشترک و نوپدید و نوظهور روز به روز در حال افزایش است تصریح کرد: با وجود رسالت سنگینی که بر عهده دامپزشکان گذاشته شده است، اما در سایه ماندن آنها باعث شده که این قشر بسیار مظلوم واقع شود.
رییس هیات مدیره جامعه دامپزشکان با اعلام اینکه با آزادی واردات مجاز راه برای برخی سودجویان نیز باز می شود، یادآور شد: متاسفانه در زمانی که مجوز واردات برای هزار نفر صادر می شود، شاهد هستیم که هزاران قاچاق به کشور وارد می شود.
نبی پور تاکید کرد: دامهای وارد شده از مبادی قانونی به دلیل گذراندن قرنطینه 21 روزه امکان اشاعه بیماریها را ندارند. اما در کنار این نوع واردات، واردات قاچاق امنیت غذایی و اجتماعی کشور را تحت تاثیر قرار داده است.
وی درباره تب کریمه کنگو اظهار داشت: سیستان و بلوچستان و خوزستان همچنان درگیر بیماری هستند و این نوع بیماری به گونه ایست که امکان تشخیص در دام آلوده وجود ندارد.
نبی پور همچنین گفت: اگر قانونی که در سال 1352 درباره دامپزشکی صادر شد و به تصویب مجلس شورای اسلامی نیز رسید، به خوبی اجرایی می شد، شاهد این تعداد بیماری مشترک در کشور نبودیم.
وی در ادامه افزود: مسئوولان باید به سازمان دامپزشکی قدرت بیشتری دهند تا با قرنطینه گسترده جلوی بسیاری از بیماریهای خطرناک گرفته شود.
رییس هیات مدیره جامعه دامپزشکان خاطرنشان کرد: بسیاری از واحدهای دامداری و مرغداری دور از دسترس و در مکانهای خارج از شهر قرار دارند و از آنجایی که عبور و مرور تیمهای قرنطینه ای و نظارتی بر این مناطق بسیار کم انجام می شود، بنابراین نمی توان کنترلی بر آنها داشت.
نبی پور از کمبود نیروی سازمان دامپزشکی خبر داد و تصریح کرد: این سازمان برای کنترل کسانی که پروانه اشتغال گرفته اند، تنها چهار نیرو دارد که این در مقابل 700 پروانه صادرشده بسیار محدود است.

سازمان دامپزشکی کشور باید مستقل شودوی ادامه داد: بهترین شرایط برای دامپزشکی کشور آن است که این سازمان مستقل شده و تحت نظارت ریاست جمهوری به ادامه کار بپردازد.
نبی پور همچنین یادآور شد: جامعه دامپزشکان کشور حدود چهار هزار نفر عضو دارد و این اعضا از بخشهای دولتی و خصوصی هستند و به دلیل آنکه تنها کار صنفی بر عهده این انجمن گذاشته شده است، حتی با اجرای اصل 44 و فرآیند خصوصی سازی نمی توان بخشی از فعالیتهای سازمان دامپزشکی را به دوش کشید.
وی در پاسخ به سوال ایانا تاکید کرد: دامپزشکی دولتی در همه جای دنیا حرف اول را می زند و تمامی کشورهای دنیا دامپزشکی دولتی را به عنوان مرجع قبول دارند. بنابراین لازم است که سازمان دامپزشکی قوی شود تا به دنبال آن بخش خصوصی باقدرتی نیز داشته باشیم.
رییس هیات مدیره جامعه دامپزشکان در ادامه اظهار داشت: لازم است تا سازمان دامپزشکی در جهت استفاده از فارغ التحصیلان کشور و استخدامی آنها تلاش کند.

جامعه دامپزشکان 62 سال قدمت دارد
نبی پور قدمت جامعه دامپزشکان را 62 سال برشمرد و گفت: این جامعه وابسته به هیچ ارگانی نیست و تنها از طریق حق عضویت و برگزاری کنگره ها بودجه خود را تامین می کند.
وی درباره ربط دادن بیماری تب کریمه کنگو و بیوتروریسم افزود: اگر بخواهیم هر مساله بهداشتی و غذایی را به مسایل سیاسی ربط دهیم، به جایی نخواهیم رسید. چون هیچ کشوری دوست ندارد بیماری وارد کشور دیگری کند. زیرا عاقبت گریبان خودش را می گیرد.
نبی پور خاطرنشان کرد: بیماری چیزی نیست که بتوان آن را به کشور دیگر صادر کرد. زیرا اگر کشورهای اطراف با بحرانی مواجه شوند، ناگزیر این بحران گریبان همسایگان را نیز خواهد گرفت.وی درباره باقیمانده های دارویی در گوشت، شیر و تخم مرغ نیز ادامه داد: در بسیاری از مواقع افزایش نگهداری مرغها برای سود بیشتر و افزایش وزن بیشتر مسایلی چون باقیمانده ها را نیز به وجود خواهد آورد.
رییس هیات مدیره جامعه دامپزشکان بیشتر بیماریهای مربوط به مرغ را بین 35 تا 40 روزگی برشمرد و تصریح کرد: بیشترین مقدار دارویی که مصرف می شود، در همین دوره است و ضرورتی وجود ندارد که تا 60 روزگی مرغها را نگهداری کنیم. 

نگهداری مرغها بیش از 40 روز، افزایش باقیمانده های دارویی را در بر دارد
نبی پور یادآور شد: برخی از تولیدکنندگان برای سود اقتصادی بیشتر مرغها را بیش از 40 روز نگهداری می کنند و در این دوره مجبور می شوند که از دارو و آنتی بیوتیک استفاده کنند و بدین ترتیب احتمال افزایش باقیمانده ها به وجود می آید و مشکلاتی که در آینده سلامت جامعه را تهدید می کند، حادث می شود.
وی تاکید کرد: در صورتی که کشتار مرغ در 40 روزگی انجام شود، مصرف دارو و آنتی بیوتیک کاهش یافته و بقایای کمتری در گوشت باقی خواهد ماند.
نبی پور درباره سم آفلاتوکسین موجود در شیر نیز اظهار داشت: متاسفانه برخی از دامداریها از نانهای خشک کپک زده برای تغذیه دامها استفاده می کنند که این امر آلودگی شیر را نیز باعث می شود.
وی گفت: بنابراین لازم است سازمان دامپزشکی با قدرت بیشتری عمل کرده و تعداد ناظران خود را افزایش دهد. به گونه ای که ناظران دامپزشکی به عنوان کارمندان واحدهای دامپروری و مرغداری محسوب نشده و به دلیل حقوق بگیر بودن از کارفرما مجبور به زیر پا گذاشتن قوانین دامپزشکی نشوند.
رییس هیات مدیره جامعه دامپزشکان افزود: اعمال حداکثر باقیمانده مجاز سموم شیمیایی و داروها (MRL) به دلیل کمبود نیروهای دامپزشکی بسیار کم اعمال می شود و بدین ترتیب شاهدیم که مصرف بی رویه داروهایی چون آنتی بیوتیک مقاومتهای میکروبی را در دامها به وجود آورده است. 

با اجرای اصل 44 نیازی به شرکت پشتیبانی در بخش دامپزشکی نیست
نبی پور خاطرنشان کرد: شرکت پشتیبانی امور دام سال گذشته منحل اعلام شد، اما چند روز پیش خبر واگذاری آن به وزارت بازرگانی نیز داده شد.
وی ادامه داد: این شرکت با زیان بسیار بالایی مواجه است و اگر اصل 44 قانون اساسی اجرایی شود، نیازی به پشتیبانی نخواهد بود.
نبی پور تصریح کرد: اگر برخی از وظایف به تشکلها و تعاونیهای تولید واگذار شود نیز بخشی از مسئوولیتهای این شرکت حذف خواهد شد.
وی یادآور شد: وزارت بازرگانی باید اجازه دهد تا اصل 44 اجرایی شود و نیازی به تغییر و یا واسپاری شرکتهای زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی به آنها نباشد. 

دانشکده های دامپزشکی باید در ایران محدود شوند
رییس هیات مدیره جامعه دامپزشکان تاکید کرد: حدود 70 تا 72 درصد از دامپزشکان دنیا در بخش دامهای خانگی و کوچک مشغول به کار هستند. اما از آنجایی که در کشور ما این بخش کاربرد زیادی ندارد، بنابراین ضرورتی نیز وجود ندارد که سالانه تعداد زیادی فارغ التحصیل بخش دامپزشکی به جامعه تحویل داده شود.
نبی پور اظهار داشت: در هیچ جای دنیا این تعداد فارغ التحصیل دامپزشکی وجود ندارد. بنابراین لازم است ظرفیت فارغ التحصیلان دامپزشکی با توجه به ظرفیت واحدهای دامی و بهداشتی کشور تعیین شود.
وی در ادامه درباره غیر بهداشتی اعلام شدن خمیر مرغ از سوی وزارت بهداشت نیز گفت: نظارت بر سلامت فرآورده های خام دامی بر عهده سازمان دامپزشکی است و این سازمان باید درباره این موضوع نظر دهد، نه ارگان دیگر.
نبی پور افزود: متاسفانه تشکلهای بخش دامی هیچ کدام قدرت اجرایی ندارند. بنابراین لازم است با قدرت و اقتدار سازمان دولتی دامپزشکی بخش خصوصی نیز جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

منبع: خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد