استقبال سرد کارفرمایان از طرح جذب نیروی جدید


شرایط سخت‌گیرانه بیمه
استقبال سرد کارفرمایان از طرح جذب نیروی جدید
عضو شورای عالی کار و نماینده کارفرمایان ایران با اعلام اینکه جذب نیروی جدید و استفاده از تخفیفات بیمه‌ای چندان مورد توجه کارفرمایان قرار نگرفته است، گفت: وجود قوانین دست و پاگیر باعث بی‌میلی کارفرمایان در استفاده از این ظرفیت قانونی شد.
سیدحمزه درواری در گفتگو با مهر در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته در زمینه اعمال تخفیفات بیمه ای کارفرمایان در قبال جذب نیروی کار جدید که طبق بند (و) ماده 80 قانون برنامه پنجم توسعه باید از سوی تامین اجتماعی اجرایی شود، گفت: با وجود قوانین دست و پاگیر و تعیین مراحل وقت گیر، چندان استقبالی از سوی کارفرمایان صورت نگرفته است.



نماینده کارفرمایان ایران در شورای عالی کار، اظهار داشت: با وجود پیش بینی قانون برنامه پنجم توسعه و در راستای تشویق کارفرمایان به جذب نیروی کار جدید، این اقدام از سال گذشته توسط تامین اجتماعی به اجرای کامل درنیامده است.
این مقام مسئول کارفرمایی با تاکید بر این موضوع که تفاسیر گوناگونی از ظرفیت برنامه پنجم توسعه در اینباره صورت گرفته است، گفت: به صورت کلی این پیش بینی قانونی نتوانست آنگونه که باید به تشویق کارفرمایان در جذب نیروی جدید و مازاد کار بیانجامد.
وی خاطر نشان کرد: وجود قوانین دست و پاگیر و بوروکراسی اداری برای استفاده از نیروهای مازاد، باعث شد تا کارفرمایان تمایلی به جذب نیروی کار جدید نداشته باشد.
عضو شورای عالی کار اظهار داشت: ممکن است برخی از نیروهایی که کارفرمایان برای دریافت تخفیفات بیمه ای جذب کرده باشند، به دلایلی مانند انجام خدمت سربازی بخواهند به صورت موقت از بنگاه خارج شوند، اما متاسفانه قوانین تامین اجتماعی برای این نیروها به نحوی است که نیروی جایگزین آن فرد را دیگر مشمول تخفیف بیمه ای نمی کنند در صورتی که خروج نیروهای اینچنینی از بنگاه آن هم به صورت موقت اجتناب ناپذیر است.
به گزارش مهر، در بند (و) ماده 80 قانون برنامه پنجم توسعه، قانونگذار پیش بینی کرده است که برای رونق اشتغال زایی در کشور و همچنین تشویق کارفرمایان در جذب نیروی کار جدید از طریق دفاتر کاریابی داخلی کشور، حق بیمه نیرویی که از این طریق جذب شود، توسط دولت پرداخت شود.
این موضوع باعث ایجاد حواشی و تفاسیر گوناگونی در سال 90 شد که واکنش‌های چندباره وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را نیز در پی داشت و وی از سازمان تامین اجتماعی به عنوان زیرمجموعه وزارتخانه متبوعش می‌خواست که قانون را اجرا کند.
شیخ الاسلامی همچنین تاخیر در اجرای قانون در سال 90 را به عنوان طلب کارفرمایان عنوان کرده بود و همواره تاکید داشت تا هرچه سریعتر پیش بینی های لازم از سوی تامین اجتماعی برای تشویق کارفرمایان در جذب نیروی مازاد صورت گیرد.
با این حال، به گفته مقامات کاریابی ها و همچنین کارفرمایی کشور، استقبال سرد و بی میلی کارفرمایان در اینباره می تواند نشان دهنده درنظر گرفتن شرایط سخت گیرانه برای برخورداری کارفرمایان از مزایای قانون برنامه پنجم توسعه و به عبارتی اجرای ناقص آن باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد